21nov
By: VAF WEB On: november 21, 2019 In: Uncategorized Comments: 0

Af: Marie Teglgaard Hassing

Følelserne og de filmtekniske spørgsmål fik frit løb, da viborgensiske skoleelever mødte filminstruktørerne bag to af Viborg Animation Festivals højt profilerede film. Instruktørerne var imponerede over elevernes store spørgelyst.

ANIMOK er en central del af Viborg Animation Festival (VAF), hvor over 500 skoleelever fra hele Danmark hvert år konkurrerer om at producere de bedste stop-motion-film. ANIMOK viser også animationsfilm for skoler og dagtilbud under VAF-ugen og udvider hvert år med nye arrangementer. I 2019 var et af de nye initiativer at invitere filminstruktører med til visningen af deres egne film.

Belgisk-koreansk adoptionshistorie

Tirsdag d. 24. september 2019 gjaldt det Approved for Adoption. Filmen bygger på instruktør Jungs egen livshistorie, fra han som 5-årig blev adopteret af en belgisk familie til han som voksen vendte tilbage til Sydkorea for at udforske sit fødeland og sig selv.

Leder af ANIMOK Ditte Lundsgaard Nielsen præsenterede filmen og instruktøren, som efter filmen stod klar til at svare på elevernes spørgsmål. Hun havde forberedt en række spørgsmål for at sætte debatten i gang, men dem blev der ikke brug for.

– Der var en skov af hænder. Jung var blæst bagover af skoleelevernes entusiasme og tydeligt berørt af hele situationen, siger Ditte Lundsgaard Nielsen.

Eleverne spurgte ind til Jungs barndom og adoption, til familiens reaktion på filmen og andre personlige emner. Der var en tolk til stede, så skoleeleverne havde mulighed for at stille spørgsmål på dansk, men det blev ikke nødvendigt, for eleverne henvendte sig direkte til Jung på formfuldendt engelsk.

– Jung var både imponeret over børnenes høje niveau i engelsk og særligt over, at de turde stille ham så mange personlige spørgsmål. Det roste han dem for både i salen og til mig efterfølgende. Måske ligger der også en lille forskel i vores skolekultur her? gætter ANIMOK-lederen.

Palæstinensiske flygtninge i norsk stop-motion

Onsdag d. 25. september var filmen Tårnet af den norske instruktør Mats Grorud på programmet. Tårnet, som i øvrigt vandt VAF best feature award, er en kombineret dukke- og tegnefilm, som følger en palæstinensisk familie i en flygtningelejr i Libanon, hvor de har boet i flere generationer.

Mats Grorud har af flere omgange boet i flygtningelejren, hvor han blev venner med Abu Hassan og hans usædvanlige familie, som er inspirationskilde til filmen. Både instruktøren og Abu Hassan var til stede i biografsalen.

– Nogle af eleverne var meget rørte over filmen og kom ned til Mats Grorud og Abu Hassan med tårer i øjnene for at sige tak. Gymnasieeleverne, som deltog, virkede mere interesserede i Israel-Palæstina-konflikten generelt, så de spurgte mere ind til den politiske og historiske side af filmen, som f.eks. om det er etisk forsvarligt at nøjes med at skildre den palæstinensiske side, fortæller Ditte Lundsgaard Nielsen.

Mats Grorud og Abu Hassan var begge glade for det store engagement fra elevernes side.

– Spørgsmålene fra de mange unge mennesker får mig til at tro på, at der er håb, siger Abu Hassan om arrangementet.

From the left: Abu Hassan, Mats Grorud, three students.

Successen gentages og udvikles i 2020

– Det har været nogle positive oplevelser, og lærerne efterspørger længere undervisningsforløb i forbindelse med filmvisningerne, så det vil vi arbejde videre med i 2020, siger Ditte Lundsgaard Nielsen.

– Hvis møderne med internationale filminstruktører kan give skoleeleverne en bevidsthed om, at de er verdensborgere og har mulighed for at påvirke verden med deres egne historier og tekniske kunnen, er jeg rigtig glad.

Hun kan endnu ikke afsløre, hvilke filminstruktører Viborg kommunes skoleelever kan møde i biografen til ANIMOK 2020, men kommer alligevel med et lille hint til temaet.

– I anledning af det dansk-tyske kulturelle venskabsår i 2020 har vi valgt, at temaet genforening bliver et gennemgående spor i filmprogrammet og aktiviteterne. Det spiller også godt sammen med ANIMOKs overordnede fokus på børnerettigheder og at børn kan bruge deres stemme til at ændre verden omkring dem, slutter Ditte Lundsgaard Nielsen.

Om ANIMOK

ANIMOK er en tilbagevendende del af Viborg Animation Festival, som søger at give skoleelever et filmteknisk sprog til at tale om film samt et visuelt sprog til at skabe film. ANIMOK tager udgangspunkt i FNs verdensmål for bæredygtig udvikling og i FNs børnekonvention og har som grundlæggende vision at gøre børn bevidste om, at de kan bruge deres egne historier og visuelle fortælleteknikker til at påvirke verden.